Rat Forum banner
21 - 40 of 79 Posts
Discussion starter · #21 ·
Terwijl mama wat kattenvoer at, slaagde ik erin om van een afstand een foto te maken, uiteraard wilde ik mama of de baby's niet van streek maken... godzijdank zijn ze klein!! maar ja, voorlopig denk ik niet dat ze eruit kunnen vallen, ze zijn goed omringd door nestmateriaal en door de kubus!

Image

Oh, zo spannend en mooi!

Wat betreft kooien, fokkers die regelmatig nestjes hebben, zullen meerdere kooien van verschillende groottes hebben, terwijl u moet beslissen wat voor u levensvatbaar is als u slechts ƩƩn nestje heeft. De ideale regeling zou echter zijn om moeder en de baby's een grotere kooi te geven op ongeveer 3 weken leeftijd, aangezien de baby's tegen die tijd erg actief zullen zijn:

De kittens zullen rond 3,5 weken leeftijd gespeend worden, maar het is wenselijk dat ze zo lang mogelijk bij hun moeder blijven, omdat ze nog steeds wat van haar voedzame melk zullen drinken zolang zij deze produceert, en ze zullen van haar leren over ratten gedrag, wat hen zal helpen om met volwassenen om te gaan wanneer ze in hun voor altijd thuis worden geĆÆntroduceerd.

De mannetjes moeten gescheiden worden op 5 weken leeftijd, omdat ze vanaf dat moment in staat worden om te fokken. In de praktijk zijn de meesten meestal een paar weken ouder, vooral voor de vrouwtjes. Slechts zeer zelden bereikt een vrouwtje eerder de geslachtsrijpheid en loopt het risico zwanger te raken van een broer als hij ook een vroege ontwikkelaar is, maar dit is zo'n klein risico dat 5 weken behoorlijk standaard is voor scheiding. Mannetjes neigen iets eerder volwassen te worden dan vrouwtjes en zelfs als het nest alleen uit mannetjes bestaat, moeten ze nog steeds op 5 weken leeftijd van hun moeder gescheiden worden, omdat ze kunnen proberen met haar te paren.

Als het nest slechts ƩƩn mannelijk of ƩƩn vrouwelijk kitten heeft, is dat een probleem, omdat ze gezelschap van dezelfde leeftijd nodig hebben en hoewel een vrouwtje tenminste bij haar moeder kan blijven, zal een eenzaam mannelijk kitten uitzonderlijk eenzaam zijn en geen belangrijke sociale vaardigheden van ratten leren. Het is daarom wenselijk om de kittens zo vroeg mogelijk te sexen, zodat u zich hier tijdig op kunt voorbereiden (bijv. advies inwinnen bij fokkers of misschien iemand vinden die een nest van dezelfde leeftijd heeft waar een eenzame mannetje bij kan komen).

Huisvesting gebeurt meestal rond 8 weken leeftijd, omdat ze vanaf dat moment normaal gesproken geĆÆntroduceerd kunnen worden bij andere volwassen van hetzelfde geslacht, tenzij ze ongewoon klein zijn. Aangezien ze gezelschap van dezelfde leeftijd nodig hebben, moeten ze in paren (of grotere groepen) worden gehuisvest, niet alleen, inclusief degenen die u zelf wilt houden. Het is het beste om ze relatief snel na 8 weken te huisvesten, omdat het gemakkelijker is om ze aan volwassenen te introduceren als ze jonger dan 12 weken zijn, dus het hebben van geschikte huizen van tevoren zou ideaal zijn.

Daarom, ervan uitgaande dat het nest een mix van mannetjes en vrouwtjes heeft, heeft u waarschijnlijk drie kooien nodig voor de periode van 5 weken tot 8+ weken: (1) voor de volwassenen, (2) voor de moeder en vrouwelijke kittens en (3) voor de mannelijke kittens. Als u echter de hoofdkooi veilig in tweeƫn kunt verdelen, heeft u slechts ƩƩn extra kooi nodig, en iets van "Alaska-formaat" beschikbaar hebben is altijd handig als ziekenboegkooi of voor het doen van introducties, dus het is sowieso een goede investering.

Discussion starter · #23 ·
Bedankt Keith! Dus, ik heb nog twee kooien nodig, want hoewel ik de kooi kan beveiligen tegen mama die teruggaat naar haar vrienden (hoewel ze gisteren doorbrak, hebben we de uitgang opnieuw beveiligd - de openingen aan de randen van de platforms laten de kleintjes door, dus zodra ze genoeg kunnen klimmen, hebben ze een andere kooi nodig. En dan - zolang er bokken zijn - heb ik er een voor hen nodig. Dus ik weet over 2 weken meer op dat front (want ze zullen dan identificeerbaar zijn?)

Op dit moment kan ik de kartonnen rand er niet eens in krijgen, omdat het nest tegen een stuk karton is aangelegd, moeilijk uit te leggen, maar proberen het te verplaatsen heeft mama gestrest - dus voorlopig moeten ze zo blijven als ze zijn. Positief is dat ze om dezelfde reden er niet uit kunnen vallen, omdat alles erg goed is vastgeklemd...

En ik heb net minstens ƩƩn ander kleintje gezien (andere kleur, misschien met een kap?) het is ZO MOEILIJK om mijn nieuwsgierigheid te bedwingen šŸ˜…

Ze zijn trouwens ERG luidruchtig en veeleisend - zodra ze beweegt, klagen ze veel šŸ˜‚ Ik kan niet anders dan een beetje medelijden met haar hebben - dat moet hard werken zijn! Ze houdt van de pasta.

Een leuk neveneffect van dit drama, en het scheiden van Shreddie, is dat Oreo en Caramel dichter bij elkaar zijn gekomen, hoewel ze eerder ruzie hadden over de rest van de kattenvoerbuis šŸ˜‚

Caramel begint er beter uit te zien. De vacht rond haar ogen groeit terug, dat vroeg ik me af, en ze ziet er over het algemeen gewoon beter uit...

Discussion starter · #24 ·
Image

ok, iemand in het naburige dorp verkoopt deze. Hij is maar 60 cm breed, maar lijkt een optie voor het geval er bokken zijn - ik realiseer me dat hij niet perfect is, maar voor £ 15 waarschijnlijk de moeite waard? Ze zullen er maar tijdelijk wonen en ik vind het glas wel mooi, ik kan dat vullen met substraat?

Discussion starter · #25 ·
(sorry, ik spam het forum 🤣 zoveel vragen) - ik realiseer me dat de deuren ook klein zijn, maar misschien is dat oké voor de kleintjes - niet bedoeld voor mama en baby's. voor bokken voor het geval ik er heb zodra ze gescheiden moeten worden.

Discussion starter · #26 ·
laatste bericht voor nu, beloofd, maar het is me gelukt om een goede foto van karamel van onderaf te maken (voor het geval iemand zich zorgen maakt dat we nog een mannetje in onze kattenkwaad hebben) - ze is zeker een meisje
Image

Ik weet zeker dat de kooi het op een duwtje zou doen, maar hij is nogal klein, dus als blijkt dat de kattenbakvulling groot is, kan de grootte de bruikbaarheid ervan beperken. De stangafstand ziet er goed uit en de tank voor substraat is goed. Het probleem met de deuren is meer voor uw gemak, want ook al is het maar een tijdelijke kittenkooi, ze zouden er een paar weken in zitten, dus hoe zou u bijvoorbeeld een kattenbak verschonen? Bovendien wilt u de kittens laten wennen aan het hanteren en als u uw hele arm door een kleine deur moet steken en ze moet rondjagen, is dat stressvol en zal het moeilijker zijn als er planken/touwen etc. in zitten.

Het is dus niet ideaal, maar het is beschikbaar en de prijs is duidelijk goed. Aan de andere kant, als de kooi waarin ze zich momenteel bevinden op dit moment okƩ voor hen is, dan heeft u de derde kooi nog een tijdje niet nodig en heeft u ondertussen een beetje tijd om iets te vinden dat geschikter en/of nuttiger voor u op de langere termijn zou kunnen zijn. De baby's zullen hun ogen pas rond 14 dagen openen en ze beginnen pas echt te verkennen op dat moment. Ik zou, indien mogelijk, iets met een groter vloeroppervlak suggereren, omdat dat altijd handig is als ziekenhuiskooi.

Discussion starter · #29 ·
Trouwens - waar in Schotland ben je? Ik ben derde generatie Edinburgh, maar ben naar het zuiden verhuisd voor mijn werk (in het buitenland geboren, maar mijn moeder is Schots...) Heb er, en in Fife, ongeveer 6 jaar gewoond, en daarna een tijdje in Lanark...

Discussion starter · #31 ·
Hallo! Dus we zijn Midlothian (Lasswade), mijn beste vriendin woont in Livingston, dus ik ben daar regelmatig... Hoe dan ook - de bonen lijken het goed te doen, moeilijk te zeggen, want mama is ZEER voorzichtig en laat ze niet alleen, maar ik kan ze horen, ze zijn luidruchtig :love: dus ik ga ervan uit dat ze in orde zijn. Mama eet als een gek, had een heerlijke omelet als ontbijt :giggle:

Fantastisch, het klinkt alsof alles goed gaat. Het is verbazingwekkend hoe ze zelf op een paar weken oud zulke goede ouders kunnen zijn.

Ze zal dol zijn op het ei. Het is echter mogelijk om te veel eiwitten te geven, of om niet genoeg van iets anders te geven (het is een mijnenveld, en ik heb nog nooit gefokt of zelfs mijn eigen mengsels gemaakt, dus ik kan geen zinvol advies geven). Ratrations verkoopt een mix (No.9) die speciaal bedoeld is voor zogende moeders en baby's, wat het overwegen waard kan zijn als u twijfelt over de juiste balans.

Discussion starter · #33 ·
Mijn dochter heeft er een 'charcuterieplank' van gemaakt šŸ˜‚ met komkommer, shreddies (kannibalisme? ;-) ), kaas, havermout, noten (die lijken haar niet te bevallen), appel... en ze eet haar gebruikelijke rattenvoer, en ei, en wat kattenvoerpasta, en omelet waar wat gekookte aardappel in zat. We hebben ook een heel chique 'ella's kitchen' babyvoeding kipstoofpot voor het weekend 🤣 de andere twee ratten willen nu zeker ook zwanger worden, alleen maar zodat ze hetzelfde eten krijgen ;-) (we geven ze wel een beetje van de andere dingen - Oreo (onze oorspronkelijke rat) neemt eigenlijk alles aan wat ik haar aanbied. Caramel is zo verlegen met eten, het is zo vreemd. Ik mag haar aanraken en aaien, maar ze pakt geen eten uit mijn hand, en Shreddie ook niet. Als ik het neerleg, is dat prima.

Dat is echter een geweldige tip, ik ga ernaar kijken - mijn ratten lijken net mijn kinderen, fruit en groenten? nee dank je. geef me KAAS en ei, en misschien graan. Caramel houdt echt van de kleine korrels die de anderen niet lekker vinden, erg handig, ik had die altijd over, nu verdwijnt al het eten.

Trouwens, geen van onze ratten hield van dit voer: Science Selective - Rat and Mouse - ik denk dat ze liever verhongeren dan dat eten 🤣 - ik heb een mix die ik bij pets@h heb gekocht - en toen kocht ik deze pot, die ze allemaal lijken te lusten:

https://www.amazon.co.uk/Premium-Rat-Food-Mix-2-5L/dp/B0CTTRJL64/ref=asc_df_B0CTTRJL64.

Nr. 9 bevat - verse watergarnalen? erg chique šŸ˜‚

Discussion starter · #34 ·
Dochterlief maakte er een 'charcuterieplank' van šŸ˜‚ met komkommer, shreddies (kannibalisme? ;-) ), kaas, havermout, noten (die lijkt ze niet te lusten), appel... en ze eet haar gebruikelijke rattenvoer, en een ei, en wat kattenvoerpastei, en omelet waar wat gekookte aardappel in zat. We hebben ook een heel chique 'ella's kitchen' babyvoeding kipstoofpot voor het weekend 🤣 de andere twee ratten wil ik zeker ook zwanger laten worden, zodat ze hetzelfde eten krijgen ;-) (we geven ze ook een beetje van de andere dingen - Oreo (onze originele rat) neemt eigenlijk alles aan wat ik haar aanbied. Caramel is zo verlegen met eten, het is zo vreemd. Ik mag haar aanraken en aaien, maar ze pakt geen eten uit mijn hand, en Shreddie ook niet. Als ik het neerzet, is dat prima.

dat is wel een goede tip, ik ga ernaar kijken - mijn ratten lijken net mijn kinderen, fruit en groenten? nee dank je. geef me KAAS en ei, en misschien graan. Caramel houdt echt van de kleine korrels die de anderen niet lekker vinden, erg handig, ik had die altijd over, nu verdwijnt al het eten.

overigens vonden geen van onze ratten dit voer lekker: Science Selective - Rat and Mouse - ik denk dat ze liever verhongeren dan dat ze dat eten 🤣 - ik heb een mix die ik bij pets@h heb gekocht - en toen kocht ik deze pot, die ze allemaal lekker lijken te vinden:

https://www.amazon.co.uk/Premium-Rat-Food-Mix-2-5L/dp/B0CTTRJL64/ref=asc_df_B0CTTRJL64.

Nr. 9 bevat - verse watergarnalen? heel chique šŸ˜‚
Ik vraag me af of het misschien een kwestie is van gewoon veel variatie aanbieden. In mijn ervaring (niet met ratten maar met andere wezens) lijken ze op te pikken wat ze nodig hebben, zolang het wordt aangeboden. Shreddie's eetlust lijkt heel anders, ze eet VEEL van het kattenvoer, maar ze wilde het eigeel niet, alleen het eiwit šŸ¤·ā€ā™€ļø dus ik blijf misschien gewoon verschillende dingen aanbieden en kijk wat ze lekker vindt en wil. Mijn onderbuikgevoel zou zeggen dat zolang we variatie van allerlei soorten voedsel aanbieden, ze hopelijk zelf zullen pakken wat ze nodig hebben (en zolang we geen junk aanbieden, dan blijven hun instincten hopelijk intact... )

Geweldig om die variatie te hebben, dus ik ga wat van dat voer bestellen (niet goedkoop!) om haar dat aan te bieden als ze het lekker vindt. Garnalen en larven zijn misschien niet zo makkelijk te krijgen - hoewel ik me afvraag hoe ze daar in de natuur aan zouden komen? šŸ˜‚ Rattus aquatus die naar garnalen duikt šŸ˜‚

Discussion starter · #35 · (Edited)
Trouwens, zonder echte reden, maar omdat het een van mijn favoriete foto's van haar is - dit is Stormy vlak voordat we haar kregen (RIP Stormy :() . Mogelijk een beetje te jong, nu ik er meer over leer. Het is een mijnenveld dit. Je ziet ook Oreo - ze heeft een korte staart, blijkbaar heeft mama te veel verzorgd, maar we houden net zoveel van haar... uiteraard... ze werden zeker goed behandeld, maar Oreo was sowieso verlegen - Stormy was dat echt niet, schattig klein wezentje dat ze was. Zucht. Niet eens 11 maanden oud toen ze overleed.

Maar was ze niet gewoon de meest schattige kleine rat ooit!!

Image

Wat waren dat voor schattige kleine kittens, het spijt me dat je Stormy zo jong hebt verloren.

Ik denk dat zolang Shreddie haar gebruikelijke mix eet, plus het aanvullende spul, dat goed moet zijn. Ja, ratten kunnen erg kieskeurige eters zijn als er veel voedsel is, maar net als wij zullen ze de lekkere dingen kiezen en niet noodzakelijk wat voor hen het gezondst is. Ik begrijp dat Amerikaanse rattenbezitters meestal compleet brokjesvoer verkiezen, want hoewel het erg saai is, zorgt het voor een uitgebalanceerd dieet, terwijl muesli-achtige mengsels zoals die in het VK de voorkeur hebben, er soms toe kunnen leiden dat ratten alleen de lekkerste stukjes eten. Dat is een van de redenen waarom het het beste is om mengsels verspreid te voeren - ze eten wat ze het eerst vinden, in plaats van de leukste dingen uit een bak te pikken en de rest te laten liggen.

Niet lang nadat ik ratten kreeg, raakte Tom bij een val geblesseerd aan zijn poot en ik zette hem een paar dagen in een ziekenboeg apart om hem te laten rusten. Gedurende die tijd had ik wat sla en tomaat over en gaf ik alle ratten wat. Ze leken het allemaal redelijk gelukkig te eten. Omdat de ziekenboeg echter op mijn bureau naast mijn computer stond, besloot ik te proberen Tom te lokken om naar buiten te komen en uit mijn hand te eten (hij was op dat moment nog erg verlegen), dus ik opende zijn deur en legde een paar kleine, met ahornstroop gearomatiseerde rattenkoekjes net buiten. Hij at deze, maar was nog niet klaar om mijn hand te benaderen voor meer. Hij wist echter dat ik meer koekjes had, en zijn volgende stap was om methodisch elk overgebleven stuk sla en tomaat uit zijn kooi te verwijderen en het op mijn bureau te dumpen. Ik deed het terug en hij haalde het er weer uit. Ik heb gegoogeld wat dit gedrag zou kunnen betekenen, en het bleek precies te betekenen wat je zou verwachten - namelijk dat hij me eigenlijk probeerde te vertellen: 'houd de salade maar, ik heb liever koekjes'. Ik was verbaasd over zowel zijn intelligentie in het realiseren dat ik controleerde welk voedsel hij kreeg en probeerde zijn voorkeur aan mij kenbaar te maken, als over het feit dat hij vrijwillig voedsel weggooide in de hoop iets lekkers te krijgen!

Ze zijn soms erg terughoudend om nieuwe dingen te proberen, maar leren het door een klein beetje als experiment te proeven, op te merken dat hun vrienden het eten, of gewoon omdat ervaring hen leert te vertrouwen dat het spul dat je ze geeft eetbaar zal zijn. Ik adopteerde twee ratten die 'onverkochte voorraad' waren bij Pets at Home en die misschien hun hele leven lang niets anders dan brokjes hadden gegeten, en het kostte tijd om ze zelfs maar malfpasta en andere traktaties te laten proberen.

Persoonlijk gebruik ik een mix van Ratcessories, maar ik heb ook Science Selective op voorraad, omdat het een van de betere kwaliteitsbrokjes is en het soms handig is om ze compleet voer te geven (bijv. als ik me zorgen maak dat een rat niet veel eet, geef ik hem soms brokjes omdat ik dan weet dat wat hij heeft gegeten enigszins uitgebalanceerd is). Ook als ik introducties doe, gebruik ik eerst brokjes zodat ze allemaal hetzelfde krijgen en er geen reden is om te vechten om de beste stukjes! Vroeg had ik geƫxperimenteerd met verschillende goedkopere merkvoeders voor de variatie, maar geen daarvan werd goed ontvangen.

Discussion starter · #37 ·
Oh mijn hemel, dat is gewoon geweldig!! Het zijn zulke ongelooflijke wezens. Ik was overweldigd toen we Stormy en Oreo voor het eerst kregen - ik had hamsters toen ik klein was, en mijn dochter had er een. Het zou hen 2-3 maanden duren om te begrijpen dat iemand boven hun verblijf het ding is dat voedsel brengt. Oreo en Stormy hadden dat in minder dan 24 uur begrepen, en hadden ook door waar de deur van de kooi is, en kwamen omhoog om hallo te zeggen en hoopten op wat eten. Opmerkelijk.

Geen van beiden raakte trouwens de wetenschappelijke spullen aan - misschien voeren we ze te veel, het zijn zeker kieskeurige eters. Je hebt waarschijnlijk gelijk met het lekkere eten in plaats van wat ze nodig hebben... en ik denk dat we het beter zullen verspreiden, ze zijn waarschijnlijk heel anders dan hamsters, misschien betekent slimmer zijn ook dat ze op de een of andere manier begrijpen wat lekkerder is - hamsters, niet zo veel 🤣 Ze zijn schattig, maar slim zijn ze niet.

Ik had het gedrag ook net gegoogeld, en het zegt dat ze het voedsel zullen testen om er zeker van te zijn dat het bij hen past, maar dat ze, zodra ze je vertrouwen, alles van je zullen accepteren, wetende dat je ze niet zult vergiftigen. Dat is ook heel intelligent gedrag, opmerkelijk... dus Oreo kent me en vertrouwt me en eet alles wat ik aanbied, rechtstreeks uit mijn hand. De anderen nemen een hap en laten het liggen - en komen er later op terug zodra ze zeker weten dat het niet giftig is.

Ik deed vroeger clickertraining met pony's, dat zal ik zeker ook proberen met de ratatouillies (niet zeker waarom ze die bijnaam kregen trouwens - maar hij is blijven hangen ;-))

Discussion starter · #39 ·
Kijk ze eens ā¤ Oreo en Shreddie praten met elkaar door de kleine opening - dat zal niet goed zijn als de baby's ouder worden, maar ik heb een plan, we gaan een houten platform maken zonder openingen voor de kooi, hoewel als je hier naar kijkt, ze duidelijk met elkaar aan het kletsen zijn! (doet me denken aan de lockdown en mijn dochter die met haar vriendin door een opening in het hek praat!!)

th
Image

Discussion starter · #40 ·
Oh help. Kun je me geruststellen. de eigenaar van de Rat Rescue UK FB-pagina vertelde me dat het van cruciaal belang was dat ik de baby's controleerde, dus dat deed ik. Ik lokte Shreedie uit de kooi en scheidde haar een korte tijd terwijl ik de baby's controleerde.

Ik moest de kubus verplaatsen om dat te doen. En nu - ze gaat niet terug naar haar baby's, ze maakt zichzelf overmatig schoon en ligt plat buiten het nest.

Ik wil huilen. het is zo moeilijk om te weten wat je moet doen, maar ik heb het gevoel dat ze haar pups in de steek laat.

21 - 40 of 79 Posts